AIM-65 Eigenbau

• Diesen interessanten AIM-65-Eigenbau habe ich von einem Bekannten aus Österreich bekommen, leider ohne jegliche Dokumentation... :nixwiss:

Es sind beschriftete Anschlüsse für Monitor, Drucker, Floppy und I/O vorhanden und einige unbeschriftete: eine 25-polige D-Buchse (vorne, für die Tastatur), eine IEEE-488-Buchse und eine 5-polige DIN-Buchse. Innen befinden sich 3 Erweiterungskarten, wovon eine mit CRT 2 und GES GmbH beschriftet ist, auf einer anderen steht EPROM / RAM drauf. Weiter zerlegt habe ich das gute Stück bisher noch nicht. ;)

Sammle Computer und Taschenrechner bis ca. 1990 und CPUs, Speicher und Speichermedien aller Art und suche einen Epson FX-80, einen NEC P6, einen NEC MultiSync o. ä. (EGA&VGA) und ein Texas Instruments Notebook TravelMate 3000 von 1991.

• Meine Neugierde hat mich dazu getrieben, die Einbauten in dem AIM-65-Eigenbau etwas genauer unter die Lupe zu nehmen... :)

Die Speicherplatine hat nur 2 RAMs vom Typ 5516 drauf:

Die Erweiterungsplatine hat den 6502, einen 6522, einen EPROM, 2 RAMs 2114 und einige TTLs drauf:

Sie wird in den Sockel des 6502 gesteckt:

Die Hauptplatine sieht ohne die Erweiterungen dann so aus:

Kennt jemand diese Karten und hat eventuell Informationen dazu? Die sehen für mich irgendwie nicht gerade handgemacht aus... :nixwiss:

Sammle Computer und Taschenrechner bis ca. 1990 und CPUs, Speicher und Speichermedien aller Art und suche einen Epson FX-80, einen NEC P6, einen NEC MultiSync o. ä. (EGA&VGA) und ein Texas Instruments Notebook TravelMate 3000 von 1991.

Edited once, last by Antikythera ().

• https://www.ebay.de/itm/Siemen…ith-manuals-/283450572069

https://www.computerhistory.or…ections/catalog/102626764

Das sagt die Suche. Vielleicht kann man ganz gut damit weitermachen. Zu dem Siemens Ding findet sich bestimmt was.

Wegen RAMs mal im Suche/Biete Thread [1] gucken ... vielleicht mag "der Anbieter" (TM) ja doch noch Einzelchips abgeben ... in Anbetracht des FancyFaktors hier beim Gerät.

• Hallo Antikythera ,

die Videokarte CRT2 kenne ich noch aus meiner "Jugend" so ca. 1981/82. Diese stammt von der Fa. Graf Elektronik Systeme Kempten, die auch Bausätze für den NDR-Klein und den MC-CP/M Computer geliefert haben.

Die Karte war zum Anschluß an den SMP-Bus oder den AIM-65 bzw. PC-100 von Siemens vorgesehen. Sie kann 64 Zeichen mit Unterlängen in 16 Zeilen darstellen und verfügt über die Zeichenattribute Normal, Invertiert, Halbhell und Blinkend. Optional war sogar ein Farbbetrieb möglich. Der Bildwiederholspeicher ist memory mapped und belegt 1K Adressraum (das dürften die zwei 2114 auf der Platine sein). Der Charakterrom enthält 64 alphanumerische und 64 grafische Zeichen.

Allerdings kann ich auf Deiner Platine einen dritten 2114 nicht entdecken, der normalerweise für den Attributspeicher vorgesehen war :nixwiss:.

Soweit ich mich entsinne gab es als Ausgangssignale sowohl ein Video-BAS, als auch Video mit seperatem HSYNC und VSYNC.

Viele Grüße

netmercer

• Vielen Dank. Die Handbücher und noch viel mehr zum AIM-65 habe ich u. A. hier gefunden.

Was ich noch suche, sind Beschreibungen der eingebauten Zusatzplatinen, die für mich so aussehen, als ob diese eventuell in (Klein-)Serie gefertigt wurden.

• Vielen Dank, dann habe ich schon mal ein paar Daten dazu. Bei der Firma Graf habe ich 1987 meinen ersten AT-kompatiblen Computer in Form des mc-Modular-AT gekauft. :)

Die zwei leeren Stellen auf der CRT2-Platine über den beiden 2114 sind für 2 weitere 2114-RAMs vorgesehen, das lässt sich im Foto schlecht erkennen.

Viele Grüße

Michael

• I have the original docs for the AIM. While I'm not willing to sell them (because then I'd have mine without docs) if you need any of them I could provide scans.

You've got a nice piece here, I'll follow closely as my unit came with no extensions and learning about them is important to me. Note that is strange that is wasn't upgraded using the bus expansion slot, but the CPU socket. Just like PETs were meant to be upgraded.

Good luck!

:thumbup:

When I tried to list all retro systems I have at home, the "The message is too long, must be under 500 characters" error appears! :lol:

• I have the original docs for the AIM. While I'm not willing to sell them (because then I'd have mine without docs) if you need any of them I could provide scans.

You've got a nice piece here, I'll follow closely as my unit came with no extensions and learning about them is important to me. Note that is strange that is wasn't upgraded using the bus expansion slot, but the CPU socket. Just like PETs were meant to be upgraded.

Good luck!

:thumbup:

Thanks, here I found the manuals, schematics and much more. The expansion slot is only connected to the EPROM/RAM card. Perhaps this system was expanded in two steps? :nixwiss:

Michael

• Antikythera

Yesterday night, after some search I found only the documents for the original 6845-based AIM video card, but not this one in particular. Have you found them?

I would like to ask you if I could reuse your pictures to get an idea of how this board behaves.

Regards

When I tried to list all retro systems I have at home, the "The message is too long, must be under 500 characters" error appears! :lol:

• jlopez : I did not find any further information about the expansion cards, only about the original AIM-65.

I took a picture of the solder side of the video card: it's been modified somehow.

Of course you can use my photos for your further searches.

Regards,

Michael

• I've tracked a few tracks and identified some connections on the Harting.

I still haven't checked connections within the 74's or the 2114s. ICs marked with an asterisk aren't confirmed (shadows, flash or not enough resolution for a successful identification). Some tracks from the top side are marked. Some Vcc and GND tracks are also identified, but this is not reflected on the image. Near the Harting there's a mark: "crt".

Regards.

• Thank you very much. I've taken two more photos. Here they are in full resolution:

Regards,

Michael

• Antikythera

Thank you for the new pictures. They have been useful. All ICs have been successfully identified now.

I started to draw a proper schematic wiht KiCad, but the only thing "displayable" is the pinout of the Harting-64. At this point, it is still incomplete but at least it's cleaner.

In my opinion, the contacts C (16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30) may be the addresses A5-A12, but I won't be able to check it (continuity tests are required, as some tracks are under the ICs on the component side or under that blue socket on the solder side).

I've signalled some labels and calculated the resistors' values. Those orange components seem resistor packs in a star configuration, but as I cannot see their reference it is just a guess.

I've drawn the gates on the solder side to make it easier to draw the schematics. I hope that after flipping and flipping them I haven't drawn them wrong. The 74LS641 are bus transceivers. The bottom one seems wired to work as some kind of shift element.

Regards,

Jaume

• Hello Jaume,

thank you very much. I've taken another three pictures with chips removed, of the connections to the mainboard and of the resistor packs. The completely visible resistor packs have 6.8 kOhm, the other has 10 kOhm (I measured it).

Regards,

Michael

• Hello,

I've updated the harting with Vcc and GND signals. The data bus has been declared this time as bi-directional (it was previously defined as output-only).

I've reverse-engineered an important part of the 74's, although there's still a lot of work to do. Like in a subway, I've named the studied chunks as colors.

RED

GREEN

Green.png

BLUE

Blue.png

YELLOW

Yellow.png

BROWN

Brown.png

Notes:

I've named the ICs U1-U15. The vias found connected to the chunks have been named V1-V6. Parts of J3 have been defined. In labels, when the connection name contains "#" it is usually followed by a signal name or a pin number. If it is only a number, it is a reference to a pin, otherwise it is the signal name.

Antikythera

Thank you again for the pictures. The first one will be very helpful. Unfortunately, when defining the connections from J3 to the main board I am of no help. I guess you need someone with better understanding of this computer than me for that part.

Regards,

Jaume